30 juli 2011

Jag gjorde det!!!!

En vecka efter min enveckas-semester så börjar jag nu känna mig tillräckligt återställd för att orka ta tag i bloggen och mejl och annat datorrelaterat. Efter att jag hållit mig borta från datorn några dagar så brukar jag få någon sorts datorfobi - mest rädd är jag för att jag fått flera (mer än ett) mejl som jag måste svara på, nu var det bara två ändå så det var inte alltför överväldigande. Och nu ska jag berätta vad jag gjorde på semestern ...
Först och främst lyckades jag mycket bra med att göra ingenting (vilket fortfarande håller i sig), sen gjorde jag det OTROLIGA! Jag åkte till Uppsala och fick se var min älskade son bor - och tur var ju att jag gjorde det nu, eftersom han kanske inte blir kvar där så mycket länge till. Givetvis skulle det ha varit trevligt om jag förmått mig att stanna mer än två dagar, för det finns mycket att se i Uppsala med omnejd - men jag är så glad att jag över huvud taget alls lyckades göra en resa som innebar övernattning och diverse andra våndor. Och det gick så bra, jag kunde till och med sova (med hjälp av piller förstås, men det behöver jag ju även hemma)! Att denna resa kunde bli av kan jag tacka Gunilla för - för att hon skjutsade ner mig till stan så jag kunde ta flygbussen, och min granne Aina som såg till mina katter (jag tror inte ens dom hann sakna mig!).
Jag tog alltså flyget ner på onsdagen förra veckan och på fredagen körde vi upp med Tims bil. Tim mötte mig på Arlanda och vi gjorde en sväng förbi Märsta där han bott tidigare (och dit jag aldrig lyckades ta mig) och en liten utflykt till Sigtuna.
 Sigtuna behöver man nog en heldag till att utforska, men vi tog en liten vandring på kullerstensgatorna. Jag vet inte vad det här är för hus men det står vid torget ...
 ... där det bedrevs lite torghandel (den coola killen i förgrunden är älsklingssonen).
I en park nere vid vattnet kämpade gigantiska träd mot tyngdlagen - sega rackare dessa!
Sen körde vi till Uppsala och gjorde en sväng in på Ikea när vi ändå var bilburna. På kvällen tog vi en promenad i närområdet där Tim bor.
 På vägen in mot Uppsala ser man tre distinkta byggnader - det rosa slottet, domkyrkan och Ikeavaruhuset.
 Torsdagen ägnades åt fotvandring i Uppsala. Vi gick in till centrum och över ån till västra sidan där det finns massor av intressanta byggnader. Jag brukar inte gå i kyrkor, men den här domkyrkan är ju mycket mer än en kyrka - här finns en stor del av Sveriges historia från medletiden och framåt, bl.a. Gustav Wasa och Dag Hammarskjöld är begravda här.
Vi tittade på Botaniska trädgården där det finns allt från broccoli till djungel.
En sak jag hade bestämt att jag skulle se är biblioteket Carolina Rediviva. Där skulle ju jag kunna tilbringa livet med att studera gamla skrifter och kartor - tyvärr hade jag inte tid att fördjupa mig i studier, men vi tittade in i några olika salar och så tittade vi förstås på utställningen av gamla handskrifter, t.ex. finns där den s.k. silverbibeln. Fast intressantas var kartan från 1539 som visar de nordiska länderna (och alla monster som lever i nordatlanten. Jag blev väldigt paff när jag såg att Skellefteå (Skellitta) fanns på denna karta! Och en del andra orter här uppe kan man också identifiera med namnen. Så jag köpte en kopia av kartan (bara i svartvitt).
Det rosa slottet ligger på en kulle med utsikt över hela Uppsala och har också haft en viktig roll i Sveriges historia. Jag måste nog börja plugga svensk historia, för det är mycket jag inte hade en aning om (det jag lärde mig i skolan har jag glömt för länge sedan).
Efter vandringen i medeltiden gick vi tillbaks över ån och kom tillbaks till nutiden. Att shoppa kändes inte så intressant (vi var in i en Myrorna-butik men inte ens där hittade jag något att köpa) - fast DesignTorget har ju en hel del roliga saker!
Efter denna heldag på stan satt jag sedan och vräkte mig i den vräkiga soffan och tittade på tv medan Tim fixade middan - och jag kände att det här skulle jag kunna vänja mig vid. Men jag har varken tv eller vräkig soffa och Tim vill nog inte bo med sin stökiga mor och serva henne resten av livet, så det var väl tur att jag inte hann vänja mig ...
Vad jag däremot tog med hem var en väldigt onödig förkylning. Jag som inte varit förkyld på 8-9 år! Detta är vådan av att bevista nya trakter - man träffar nya bacillusker som immunförsvaret inte läst in sig på! Det är bäst att stanna hemma med sina egna tämjda och dresserade virusar, men nån gång vart tionde år kan man ju pröva på ett litet äventyr ...

2 kommentarer:

Eva sa...

Vilken härlig semester du haft synd du tog förkylningen med dig hem, är det tröst om jag talar om att jag ligger i förkylning hemma idag???????????

Miris Skaparlusta sa...

Men Eva, visst har du redan varit förkyld nog?! Krya på dej!! Ett tips jag fick var att dricka varmt vatten med ingefära och honung - ingefära är visst slemlösande och bra mot hosta! Själv är jag nästan kry nu, men det retar lite i rören än - jag får nog göra mig en kopp till ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...