Zentangle - kludd som konstform

Medan min kamera laddar upp sig, så jag kan få fram bilderna från helgens utställning, så tänkte jag visa denna "nya" konstform.
Om du är som jag, så sitter du förmodligen och kluddar krumelurer när du pratar i telefon (kanske inte när du pratar med myndigheter, men säkert när din väninna ältar samma sak för femtielfte gången ...) Jag gör det i alla fall, och nu råkade jag hitta denna konstform som kallas zentangle - som ju egentligen är just en form av telefonkludd, men i lite mer utstuderad och kontrollerad form. Man ritar helt enkelt upprepade former och lägger till detaljer och nya former och/eller varianter på samma tema. Vem som helst som kan hålla i en penna kan göra detta! Och det enda man behöver är papper och en fin tuschpenna, eller några i olika grovlek. Medan man tränar upp sitt krumelurande så kan man klara sig med vilket papper som helst, men sen kan man ju kosta på sig lite lyxigare kvalitet, när det verkligen ska bli konst av det hela! 
Ett par exempel från Dianne's Creative Place. Mestadels görs zentangles med bara svart tusch,men man kan förstås lägga till färg om man vill ...
Googla på zentangle och välj Bilder så hittar du massor att inspireras av. Med samma sökord på Youtube så hittar du flera videos som visar hur du kan gå tillväga för att bygga upp mönster , t. ex. den här (del 2 här) som visar hur man kan göra en provkarta med olika mönster. Den här är också kul - det som börjar som en enkel blomma blir en avancerad mandala.
Jag ska i alla fall sätta igång och "zentangla", bara jag hittar någon penna som funkar ...

Read Comments

1 kommentarer:

haggalen sa...

Massor bra idéer på denna sidan. jag gillar speciellt lövtavlan och funderar hur dem gjorde dem färgade risgrynen.