16 maj 2011

Helgens utställning

Okej, nu har jag fått bilderna ur kameran och kan göra ett referat om helgens konst- och hantverksutställning. Det var ju Bolidens stick- och virkcafé (med Eva Stenlund som ledare) i samarbete med Medborgarskolan (tror jag, får väl kolla med Eva) och Gula Villan som anordnade denna utställning. Det var ju både lördag och söndag, dessutom höll Eva och jag på i minst sex timmar i fredags och ställde i ordning lokalen och våra grejer, så det blev ju ganska mycket jobb. Och sen kom jag på att jag behövde ett bord till, så jag fick stöka om lite på lördag också - mångsysslare som jag är, så hade jag ju alldeles för mycket ...
Det blev i alla fall riktigt trivsamt och roligt att träffa andra kreativa damer. Och en hel del besökare hade vi också. Här är en liten presentation.

Eva Stenlund med sina virkade halsband, midsommarkransar (som inte vissnar), lavendelpåsar, tårtor och bakelser med mera. Kolla hennes blogg så får du se närbilder på allt fint hon gör.

 Anne Fridholm från Ullbergsträsk är en duktig konstnär. Här syns några av hennes målningar. Hon ville inte vara med själv på bild (inte heller en av de andra på bilden, så dom fick bli blommor alla tre).
 Anne är en mästare på stickning också - och har tålamod! Här ett par härliga plädar och på nedre bilden fantastiska sjalar av tunnaste mohairgarn. Jag vet inte ens hur man startar en stickning, och hon åstadkommer en sjal med spetsmönster och miljoner maskor på bara några dagar! Nu har jag varken telefonnmmer eller mejladress till henne (glömde fråga), men hon går säkert att hitta om du är intresserad av en tavla eller en sjal.
Bredvid Anne satt Annika Hedlund från Jörn med sina fina scrapbookingalster. Det var gratulationskort i olika modeller, tändsticksaskar och grattistillbebisenkortsaskar (kan man väl kalla dem fast det blev ett långt ord) med små skor inuti.

Man viker upp flikarna och sätter på locket så blir det en fin ask. Kan beställas i förväg, så gör hon klart sen när alla faktauppgifter finns. Mejla mig så kan du få hennes mejladress och telefonnummer. (Min mejladress finns på informationssidan)

Här är Kaisu Larsson med sina akvarellmålningar i bakgrunden, och Berith Abrahamsson. Tavlan på staffliet mellan dem är en av Annes.
 Kaisu träffade jag på stick/virkcaféträffarna i höstas. Att sticka eller virka är inte så lätt för henne med sina reumatiska händer, men måla akvareller kan hon minsann! Och det gjorde hon då och vi andra bara häpnade över denna dolda talang - jag är både imponerad och avundsjuk!
Jag har Kaisus mejladress också ifall du är intresserad, men vill du ringa henne så hör med Eva, hon har hennes telefonnummer. Blir du inspirerad att själv måla akvarell så har jag akvarellpapper (men inte akvarellfärg tyvärr).
 Berith Abrahamsson från Jörn (det finns många kreativa damer där) gör både scrapbooking (kort, tänsticksaskar m.m.) och så syr hon. Av supersnygga amerikanska tyger med tryck - mycket djurmotiv - syr hon fantastiska örngott och dukar i lappteknik (blir fina som bonader också)! Jag har också hennes mejladress.
Och så var det Aina Steinwall som var där med massor av läckra makraméarmband i olika färger och designs med tjusiga pärlor, och några vristband och halsband. Gå in på hennes blogg och kolla in närbilder på smyckena. Hon har sin mejladress där också. Här är en bild som jag lånade därifrån. Jag blir vansinnigt inspirerad och sugen på att göra sånt här också, men nu ska jag ju inte göra mer smycken ... (lite i smyg kanske ändå ...).
Aina (t.v.) och hennes syster (som jag glömde fråga om namnet, men som bor i Burträsk) med stickade och tovade tomtar.
Tomtarna är inte stoppade, utan bara som ett överdrag som man sätter på en flaska eller en glasburk - praktiskt, man kan ha knäcken och glöggen framme utan att det syns! Mysiga är dom också med sina yviga skägg. Aina har alldeles säkert telefonnumret till sin syster ifall du vill beställa ett par tomtar innan jul.

Och så var ju jag där med min röra. Alla andra hade så prydliga utställningar, men hos mig är det ju alltid kaotiskt (jag får vara glad om jag själv hittar nåt i röran både i butiken och i resten av huset).
Här är det både smycken, tavlor, väskor, kuddar, mjukisdjur, änglar och några exemplar av min bok (jag sålde faktiskt ett ex.). Jag hade också med de två extra blå mössorna som jag virkade - och båda blev sålda! Dessutom fick jag en förfrågan om att göra två i rosalila färger till ett par barnbarn! Jag får nog sätta igång med mössvirkandet igen. Några smycken och kramdjur sålde jag också, så jag är rätt nöjd med helgen. Fast trött var jag - igår la jag mig kvart i tio! - det är nästan personligt rekord i tidigt sänggående. Tur det regnade idag så hade jag en ursäkt för att slippa gå ut och hacka loss grästorvor i det (förhoppningsvis) blivande potatislandet. Fast jag borde ju verkligen få det gjort, ifall det ska hinna bli några potatisar i år - hoppas det blir bättre väder framöver ändå ...

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...