Väskgalleri och en filur

Eftersom jag slutat göra smycken (nåja, nästan i alla fall), så är det ju meningen att jag ska ägna mig åt att sy (och måla och skriva) nu. Jag har åtminstone klippt till några väskor, så nu är det ju bara att sätta sig vid symaskinen egentligen. Men i väntan på att jag ska komma loss med det, så tänkte jag visa några väskor som jag sytt tidigare.
 Den här afrikainspirerade består av ganska många olika material. Själva väskan är sydd av ett ganska grovt  tyg (typ juteväv) och på framsidan är det en bit zebramönstrad fuskpäls kantad av en mörkbrun bollfrans. Sen är det snäckor (och träpärlor) som är monterade på ett flätat band - vet inte vad det ursprungligen var, men det var något jag hade i gömmorna. Axelremmen är ett flätat silkigt skärp med tofsar i ändarna. Överkanten och slejfen är av fuskskinn och slejfen knäpps med ett magnetlås på baksidan och på framsidan sydde jag på en stor häftig knapp bara som dekoration. Väskan är fodrad och har en innerficka. Den här väskan är såld.
En axelremsväska med lock försett med en kraftig frans. Axelremmen är gjord av ett textilskärp (militärbälte) och spännet sitter på ena sidan så längden kan regleras.
Stor kasse sydd av bitar av småmönstrat tyg (små stuvbitar) och med en applikation klippt ur ett rosenmönstrat tyg. Väskan är fodrad och har en innerficka.
Jag hade inte så stor bit av detta gul- och grönrandiga tyg, men det räckte till en liten väska. Jag klippte delarna så den blev randig både på länden och bredden. Den har en oval botten av fuskskinn och en liten slejf av fuskskinn och ett magnetlås plus en knapp som dekor. Den är också fodrad. Handtagen är gjorda av bambu (kapat från buskstöd). Den här väskan är också såld.
Den här, dekorerad med en virkad grytlapp, har jag visat tidigare på inlägget med magnetlåsen. Det är samma modell som den gul-grönrandiga.
Beskrivning av denna väska med dockansikte hittar du här.
Den här väskan är i grunden samma modell som den gulgrönrandiga och den gula, men ändå tämligen annorlunda. Jag klippte tyget så rutorna blev diagonala (jag tror det var någon finspårig manchester). Upptill och nedtill (plus botten) är det svart fuskskinn, liksom slejfen och remmarna. För en liten färgklick sydde jag in ett rött satinband mot överkanten. Väskan är fodrad och har en innerficka. Slejfen har ett magnetlås och en dekoration i form av ett ankare (ursprungligen ett örhänge). Den här väskan gav jag till min mor (undrar om hon använder den nån gång ... )
Några andra väskor hittar du under etiketten Väskor (tänka sig!), t. ex. väskor av broderade kuddöverdrag och små väskor för kamera/mobil/börs/nycklar/smink.

Och här är min alldeles egna väska som jag använder rätt flitigt. Den glada filuren är en av flera filurer som jag ritade i datorn för flera år sedan (så den är copyrightad och får inte kopieras). Tyget till kassen är smårutigt i vitt/ljusgrått. Filuren är applicerad på fickan och ansiktet + texten är målad med textilfärg.
Jag har gjort ett par kramisar utifrån denna filur också, utan pratbubbla tyvärr, men med fötter istället och stor kramig famn ... Finns i butiken.

Om du får lust att sy en väska eller två, så har jag mönster på många modeller som du kan låna om du kommer in i butiken. Du kan ta med ditt tyg och annat material så kan du också sitta i butiken och sy (jag har en symaskin där), om du kanske känner att du behöver lite hjälp och råd. Jag har även tänkt anordna en sykurs med väsktema (och även annat) om jag lyckas organisera mig och verkligen ta tag i saken. Om någon efterfrågar en kurs så blir jag förstås mer motiverad, fast jag måste kanske påtala möjligheterna för att det ska bli någon efterfrågan, så det är något av ett moment 22 detta ...

Read Comments

2 kommentarer:

farmor ankus sa...

Hejsan
du har något att hämta på min blogg.
HA det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack så hemskt mycket! Och du har en så himla snygg blogg! Jag har varit in på den förut och jag trodde jag hade den i min blogglista, men det var visst bara i min "Favoriter"- lista. Jag ska lägga den i blogglistan så snart det funkar - just nu vill det sig inte alls, inget händer när jag klickar på "Lägg till", mycket frustrerande...