18 apr. 2011

Trippeltavlor med turkosblåa ramar

Nu ska jag ju sluta göra smycken och göra något annat - det är åtminstone min plan. Så medan Gunilla gjorde sitt senaste magnetarmband så gjorde jag färdigt några nya tavlor.
 Att göra såna här tavlor är riktigt roligt. Jag har dessa pannåer med träram, där själva plattan är 20x20 cm och ramen 27x27. Delarna är lösa så det är enklet att måla/dekorera pannån och eventuellt ramen och sen limmar man ihop den färdiga tavlan.
Jag blandade brun akrylfärg med svart metallicfärg till botten - när man blandar den vanliga akrylfärgen med metallicfärgen får man en färg med mer lyster (förutom att man kan åstadkomma fler nyanser). Sen använde jag en liten "rutig" roller och gjorde rutmönstret med kopparfärgad metallicfärg. Ramen och knappformar av trä i två storlekar är också målade med en blandad färg - turkos och petrol akrylfärg och vit metallic. Blommor och blad är klippta ur en bit tapet (gå in på någon tapetaffär och be att få en eller ett par av de tapetböcker som ändå ska slängas, så har du massor av material att pyssla med). Jag använde decoupagelack att limma fast tapetklippet med. Träknapparna limmades med vanligt hobbylim.


Man får prova sig fram med tapetklippet tills man hittar någon komposition som man är nöjd med, och ska man göra tre matchande tavlor får man också se så att helheten blir balanserad och harmonisk.
Mina tidigare trippeltavlor hittar du här och här. På dem använde jag förutom tapetklipp också gipsplattor dekorerade med en enkel överföringsteknik.

6 kommentarer:

Nettan sa...

Du gör så mycket fina saker, och delar med dig av så härlig inspiration att jag blir alldeles glad varje gång jag tittar in hos dig!
Därför har jag gett dig en liten award hos mig, som du får ta emot om du vill =)

Miris Skaparlusta sa...

Meeen så ROLIGT!! Tack så hemskt mycket! Jättekul att du gillar min blogg. Fina bloggar har du också - jag märker att vi har en del gemensamma intressen - jag lägger din pysselstuga till min blogglista.

haggalen sa...

Åh..så fräcka tavlor med olika material och effekter precis i min smak. Ett bra tips med den rutiga rollen. Köper du den på hobby affären?

Miris Skaparlusta sa...

Ja, det är kul med mixed media. Jag beställde mina rollers från Panduro tror jag. Men jag tänkte experimentera med egenhändigt gjorda rollar, jag får återkomma med ett inlägg om det.

haggalen sa...

Det hade vart roligt att få tips hur man kan tillverka egna mönster roller

Miris Skaparlusta sa...

Jag ska försöka komma på hur man gör en (eller flera) egen roller. En liten barnkavel som man sätter saker på är ett tips, men jag ska fundera ut några alternativ så det kommer så småningom ett inlägg om det (om jag kommer ihåg det).

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...