Pärlhängen

Ja, jag har ju slutat göra smycken (hmm), men när jag skulle städa av bordet för att kunna göra annat, så låg där ju en påse med härliga pärlor och flirtade - och jag är ju lättflirtad (åtminstone när det gäller just pärlor), så ...


 ... Så jag plockade ut nio färger, tre av varje, och lät dem ligga och puttra på brickan medan jag betjänade mina kunder (det var riktigt fullt upp igår (tisdag)). Jag sneglade på pärlorna när jag kom åt, och bestämde mig för att göra något precis som de låg, tre och tre. Men skulle jag göra ett treradigt armband eller halsband,  eller ...? Halsband blev det - med nio hängen! Nåja, de kan ju också användas ett och ett som alternativ. I alla fall så satte jag pärlorna på pinnar och kompletterade med tunna pärlhattar (phsf60) och små runda randiga mellandelar. Som du ser på bilden hänger de lite i sicksack och det beror på att på varannan satte jag två bindringar upptill istället för bara en. Först tänkte jag använda små klolås som fästen, men då kom de för nära varann och det skulle ha behövts något emellan. Så jag bytte ut klolåsen mot hängefästen som gav alldeles lagom avstånd. Remmen jag satte dem på är av fuskmocka - det finns några färdiga halsbandsremmar i olika färg för 10 kr/st.
P.S. Brickan jag nämnde är en pärlbricka som är fiffig att ha när man ska designa (speciellt) halsband. Jag har ett par i butiken (inte till salu) som du kan låna om du vill sitta och pyssla hos mig. De finns att beställa från t.ex. Panduro. Eftersom brickan har tre "diken" kan man enkelt lägga upp pärlor och annat för treradigt och se hur det blir. Och i de olika facken lägger man pärlor och annat så det inte dräller omkring.
Om det finns intresse kan jag kanske få tag i såna här lite billigare, så säg till ...

Read Comments

0 kommentarer: