21 mars 2011

Treradigt armband med kedjor och mirakelpärlor

 Jag blev ju inspirerad av de där fräcka armbanden med treradiga kedjor och pärlor och har nu faktiskt gjort ett. Mitt blev inte lika fräckt för jag använde en mycket klenare (och tråkigare) kedja, så det blev pärlorna som blev det mer framträdande elementet (jag lät ju bli att titta på bilden av de tre armbanden för att undvika att härmas för mycket och missade helt enkelt att det borde vara en rejäl kedja). Det blev då istället ett mer nätt än fräckt armband.
 Och så hade jag ju inte ett sånt där tublås heller, utan använde det fyrkantiga treradiga magnetlåset. Men jag har beställt några av de där andra låsen, så nästa gång får jag pröva med det.
Pärlorna är 6mm mirakelpärlor i fyra nyanser, lite seedbeads och så är det silverkedja nr 18 (som egentligen är lite mer stålfärgad).
För att göra ett sånt här armband behöver man två nålar så man kan trä igenom pärlorna från båda hållen fortlöpande, och helst en så lång tråd så att man slipper skarva. Det var lite knepigt att får styrsel på kedjorna i början (hade säkert gått bättre med en kraftigare kedja) och jag prövade med att sätta fast dem i ena delen av låset. Det var ingen bra idé. Magnetlås är jättebra, men innehåller smycket metalldelar med järninnehåll (som denna kedja) så kan det där låsets dragningskraft verkligen trassla till det. Nåla hellre fast kedjorna på något så att de hålls sträckta (ungefär som varpen på en väv) så går det säkert mycket bättre (det ska jag komma ihåg själv till nästa gång). I övrigt var det inte så svårt.
(Uppdatering 110403, jag har skaffat de där treradiga tublåsen.)

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...