21 mars 2011

Tre varianter av gröna agater

 Halvädelstenen agat finns i många varianter. Idag fick jag hem tre olika gröna.
 Den här varianten kallas frostad spindelagat. Själv kallar jag dem "torra hälar" - jag har rödbruna också. De är 15mm stora och hålet är nästan 2mm. De kostar 3 kr/st. (de blev lite blåare på bilden än de är i verkligheten, de är alltså gröna) Ett armband med den rödbruna varianten finns här.
 De här är verkligen läckra - som små grönbruna planeter i ett fjärran solsystem! Varianten kallas crazy lace agate, alltså galen spetsagat. De är 10mm stora och kostar 2,50/st.
 De här ser inte så märkvärdiga ut vid första anblicken - halvtransparenta i lite olika gröna nyanser ...
... men håller man upp dem mot ljuset, så blir de plötsligt väldigt annorlunda! Färgerna blir mer varierande och intressanta mönster visar sig - en del ser ut som de är fyllda med växtlighet, och man förstår varför den här varianten fått namnet mossagat. De är 8mm stora och kostar 1,50/st.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...