Dags att börja måla igen

I år har jag tänkt komma igång med att måla igen (och att sy och att skriva). T.ex har jag en påbörjad tavla som denna (Folkhemmets förfall), fast med andra hus, så det kan ju vara en bra start. En annan påbörjad målning är en version av denna blyertsteckning
men att teckna människor är betydligt enklare än att måla med akrylfärg - hudfärg är ju en hel vetenskap!
Den enda målning jag gjort med människomotiv är denna brutta ...
Jag skulle egentligen göra en mycket skissartad målning, utan tydliga anletsdrag eller andra detaljer - helt enkelt köra med bred pensel och sparsamt med färg. Men jag lyckades inte helt undvika att peta med detaljer ändå så den blev mer naturalistisk än det var tänkt, fast hyfsat grovhuggen trots allt. Jag får öva på det där - se till att bara ha breda pensla inom räckhåll!
Abstrakt måleri är annars ett bra alternativ när man är nybörjare - det är ett sätt att undvika prestationångesten som annars slår till när man målar något som verkligen ska föreställa nå´t.
Känner du för att måla en tavla så har jag både färg och pannåer i butiken (lite penslar också).

Read Comments

2 kommentarer:

haggalen sa...

Jag blev speciellt förtjust i tavlan "Folhemmets förfall" Husen som ser lite vingliga ut. Åh..dem var så coola :)

Miris Skaparlusta sa...

Tack! Det var några år sedan jag gjorde den tavlan - faktiskt innan denna regering kom till makten - men nu är den verkligen aktuell!