Snattare

Idag blev jag riktigt förbannad! Det är inte så vanligt, men det händer att mina kunder går hem med mer än dom köpt. Vid ett tillfälle upptäckte jag att något saknades innan de lämnade lokalen. Den gången fick den skyldige möjligheten att låtsas att han råkat lägga ifrån sig saken ifråga och "hitta" den (i ett väldigt undanskymt hörn). Dom pojkarna har inte varit här mer. Idag var en hel familj här och jag upptäckte att  peacearmbandet
var borta först efter att dom hade gått. Jag visste vem jag sett fingra på det, men möjligen kunde han ha lagt ifrån sig det nånstans så det kunde dyka upp. Sen kom dom två äldre pojkarna tillbaks och en av dom ville köpa en sak i loppisen, men då hade jag gått med på alltför mycket prutande redan så jag höll tämligen hårt på priset och dom gick igen. Då upptäckte jag att en halskedja (fredsälskande snattare!)
också var försvunnen samt detta set med både armband och örhängen,
så då hyste jag inga tvivel längre om vad som hänt. Det var då jag blev förbannad. Så jag var inte så munter alls när dom kom en tredje gång. För det gjorde dom. Vilket var bra, för då fick jag ju tala om att jag minsann hade upptäckt stölderna. Dom såg oskuldsfullt oförstående ut och speciellt han som jag visste var den som tagit smyckena försökte verka så oskyldig att han bara såg allt skyldigare ut. Jag förklarade att jag VET att det var du (fast det kan ha varit nån annan i familjen när det gäller setet med armband och örhängen) och han lommade slokörad ut när jag pekade mot dörren. Hans bror ville i alla fall köpa skorna, så han fick göra det, men jag gjorde klart för dom att jag inte ville se dom mer.
Men jag blev ju inte bara arg, utan besviken också - jag vill ju gärna tro alla om gott och det är så trist när man tvingas inse att det finns rötägg, särskilt om det dessutom är barn. Nu ett par timmar efteråt kan jag faktiskt känna en viss ömhet för den arma pojken för han såg så bedrövad ut när jag utvisade honom att det nästan var komiskt.

Read Comments

2 kommentarer:

Maja sa...

Det är inte kul att sånt där ska måsta hända

Miris Skaparlusta sa...

Nä, det är verkligen trist. Men som tur är ju dom allra flesta (som du och dina vänner) både trevliga och ärliga.