17 nov. 2010

Pärljordgubbe och pärlsköldpadda


Av små pärlor (rocaille/broderipärlor/seed beads) kan man göra en hel del, i alla fall om man har ögon som fungerar (de är 1-2mm). Jag får ju ta av mig glasögonen och titta på riktigt nära håll för att klara av det. Här är två "mönster" som visar hur man kan knåpa ihop ett par figurer som kan användas t.ex. till broscher. Använd en tunn silvertråd som inte är alltför styv. (Exakt hur lång tråd som behövs har jag inte hunnit räkna ut.)  Jordgubben börjar man längst ner på, med tre röda pärlor mitt på tråden. Sen fyller man på och korsar tråden rad för rad. Med sköldpaddan börjar man med huvudet och ögonen. Klicka på bilderna så de blir större och du kan skriva ut dem så du inte behöver sitta framför datorn och knåpa.
Jag har massor av sådana här småpärlor i en mängd färger (mer än jag kan visa på bild) så det är bara att fråga om det är nån speciell färg du vill ha (enklast är det förstås om du kommer in i butiken och tittar själv).
Dessa pärlor används särskilt till peyotetekniken för att göra smycken, t.ex. armband. Ett exempel och beskrivning av tekniken hittar du här

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...