22 okt. 2010

Rejäla metallpärlor och mellandelar


Jag hittar ibland bortglömda fynd, som de här metallpärlorna. Mönstrade rör i silver, guld och kopparfärg. De är 21x8mm stora och hålet är som synes minst 6mm. De kostar 4 kr/st. Stora tunga femradiga mellandelar med två strasstenar på framsidan och "gupp" på baksidan - som kan användas som framsida för en annan stil. Måtten är 27x9mm och hålen är minst 3mm så här får man använda rejäla remmar.

Jag gjorde ett halsband där jag använde tre av de fem hålen som jag trädde 2mm svart vaxad tråd genom. För att det skulle bli en lagom böj, så de övre trådarna 1 resp. 2 cm kortare än den nedersta. I ändarna satte jag remfästen som jag samlade ihop på en större bindring. Och så en grövre silverkedja och ett klolås. Det var ett rätt så snabbfixat halsband.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...