23 aug. 2010

Väska med dockansikte

Ja, nu var det länge sedan jag gjorde ett inlägg här på bloggen. Jag får skylla på att mina rutiner (ifall jag nu har några, det är väl tveksamt) har rubbats av diverse anledningar ... eller nåt sånt ... Igår fixade en bunt bilder till kommande inlägg, så det är på G.
Jag pratade även med min mor igår och hon frågade om jag kollat på ”Tant Gröns” blogg på sistone och det hade jag inte. Så nämnde hon dockansiktena som det virkades prydnadsgrytlappar kring en gång i tiden. Och jag hittade just en sådan grytlapp på Kupan för några år sedan och den fick bli dekoration på en väska.
Själva väskan syddes ihop av en kraftig vävd duk (löpare) som jag fyndade på rea på Rusta – bara att sy ihop. Locket hålls stängt med en bit kardborreband. Axelbandssnodden var nog ursprungligen ett gardinomtag, också fyndat på Kupan eller möjligen Myrorna.
Idag steg jag upp vid en fullkomligt orimlig tidpunkt - kl 7!!! - för att vinka av sonen som nu är på väg tillbaks till Uppsala. Han for vid åttatiden och då var ju jag fortfarande i halvkoma, så jag kröp i säng igen och sov till en mer (för mej) normal tid. Men det tar nog några dagar (minst) innan hjärnan helt har vaknat och jag återgått till mina vanliga o-rutiner.

4 kommentarer:

Eva sa...

Tuff väska, kikar in på din shop nån gång så jag får se den i verkligheten, (kommer sent på dagen så du inte ligger och sover)hahahahah

haggalen sa...

Vad påhittig du är. Jag blev så glad när jag fick se grytlappen med dockansiktet på. Min farmor hade en sån grytlapp som jag virkade av och köpte moderna ansikte. men minns inte var vi köpte dem. Jag skall leta reda på båda ansiks grytlapparna.

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag har ingen aning om var man skulle kunna få tag i ansikten, det var nog länge sen dom slutade tillverkas av det där materialet som originalen är gjorda av, men kanske finns det nån nyare variant. Om man har tur kan man ju hitta såna här grytlappar på second and i alla fall.

Susanne Johansson sa...

det var en fin väska! dem här grytlapparna har tydligen blivit populära igen.Jag har fått många förfrågningar angående samma typ av grytlapp på min blogg.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...