12 juni 2010

Klipp och klistra-tavlor



Som jag tidigare påpekat behöver man inte kunna måla för att göra en tavla. Här är två klipp och klistra-tavlor.
Den översta är en scrapbookingtavla. Jag hade gjort detta mitt första (och hittills enda) scrapbookingförsök med ett foto av mina sambosar, trängselkatterna Stella Nova (t.v.) och Ziggy Stardust. De är syskon och kom till mig från Djurskyddet i Umeå för snart tre år sedan och de är två helt olika personligheter. Stella är smart, kelig, matglad och lite reserverad. Ziggy är fjantig, pratig, social och väldigt "mammig". Tillsammans med några bitar fina papper, små hjärtan, en blomma och ett par pratbubblor tejpades fotot på ett pappark 20x20 cm. Jag ska så snart jag hinner börja presentera det scrappingpynt jag har. Nu satte jag det på en pannå med tillhörande ram och målade ramen med silvermetallicfärg och lite glitterfärg).

Den andra tavlan är gjord av en annan variant av pannå och ram och här har jag limmat på motiv som klippts från en tapetbård. Det var lite för stort mellanrum mellan slottet och blommorna så det fick klippas ihop (det syns lite var jag klippt). Ramen är här också målad med metallicfärg. Här kommer ett budget-tips: Gå in på en affär som säljer tapeter. Fråga om de har några tapetböcker som ska slängas (för det är vad som händer när de är utrensade!) och se om du hittar någon med trevliga motiv. Vill du bara ha ett enda tapetprov så får du nog riva ut det, och lämna resten till någon annan (de är minsann inte lätta att släpa på dessa tapetböcker). Sen är det bara att åka hem och börja klippa och klistra. Ja, och så köpa ram och pannå och kanske färg hos Miris Skaparlusta!
Några tidigare mixed media-tavlor hittar du här och här.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...