26 maj 2010

Tick tack ...


Tiden går - åtminstone uppfattar vi det så - och bara åt ett håll = man blir ju inte yngre för varje dag. Fast enligt fysikerna är tiden relativ och ett sätt att sakta ner åldrandet är att färdas väldigt snabbt - när man kommer hem efter resan är alla (tidigare) jämnåriga mycket äldre än man själv. Eller - efter en veckas semester i en hastighet närmare ljusets så är det troligen så att hela rasen Homo Sapiens dött ut för länge sedan. Och den nya människoarten, som utvandrat till andra planeter och betraktar Jorden som ett slags Skansen, kommer att tycka att du är ett intressant levande fossil och placerar dig på Skansen ... Så det åldersbromsandet knepet kanske inte var nån bra idé. Att ramla ner i ett svart hål är ett annat tidsbromsande alternativ - i det svarta hålet upphör tiden helt att existera. Och förmodligen allting annat också ... Så det var väl heller ingen riktigt bra idé ...
Men idag fick jag ett brev från Yves Rocher med en massa klistermärken, bl. a. ett gällande antiskrynkelkräm för ögonen - 2 för 1-pris. Så i ett fåfängt hopp om att kunna hejda förfallet bestämde jag mig för att beställa detta - det är ju inte bara för att jag ser dåligt som jag har glasögon, lite grann döljer dom kanske deltalandskapet under ögonen också. De övre ögonlockens säckighet (kanske är det orsaken till att jag ser så dåligt?!) kräver nog mer drastiska ingrepp - typ häftapparat.
Men fastän vi kanske inte vill påminnas om tidens gång, så finns det ju tillfällen då det åtminstone kan vara bra att synkronisera sin tid med omgivningen - alltså kolla vad klockan är. Så idag gjorde jag en klocka - eller snarare; dekorerade en klocka.

Träklocka 15 cm i diameter inklusive urverk och visare - 35 kr.
Eftersom den yttre ringen är lös är det enkelt att dekorera de två delarna för sig och sedan limma ihop. Jag tog ett scrapbookingpapper till botten och målade ringen med akrylfärg. Siffrorna hade jag en del problem med innan jag insåg att det enklaste var att plita dit dem med en tuschpenna - och ersatte några med rhinstenblommor. Ett annat alternativ är självhäftande siffror av mossgummi. Sen var det bara att sätta i ett batteri och montera urverket (för att det inte skulle snurra omkring satte jag dubbehäftande tejp på baksidan) och visarna - och ställa in tiden. Avslutningsvis piffade jag med vita fluffiga fjädrar.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...