Ett annat slags pyssel ...

Min ”semesterdag” gick åt till att meka med cykeln – och för dig som (liksom jag) råkar ha en sju-växlad cykel vill jag härmed säga: ”VARNING!! TA ALDRIG ISÄR VÄXELNAVET!!!”. Ett sjuväxlat cykelnav är en uppfinning gjord av illasinnade varelser, som (likt datavirusprogrammerare) finner en morbid tillfredsställelse i att tänka på vilka frustrationer, psykiska sammanbrott och övriga skador de åsamkar andra människor. I handboken som medföljde cykeln står om treväxlade, femväxlade och kedjeväxlade nav – men inget om sjuväxlade, det är en del i komplotten: Om det funnits någon välvilja skulle det ha stått ”Ta för Guds skull aldrig isär ett sjuväxlat nav!!!!!” omgärdat av varningstrianglar! Å andra sidan är det inte säkert att det skulle ha hindrat mig … Hmm 2
Det var i höstas, just innan det blev vinter, som min cykel plötsligt blev en-växlad – knappt ens det. Och att försöka komma nån vart med lägsta möjliga växel är ungefär lika kul som att få punktering just när man är som mest stressad. Så jag måste fixa det, det kan ju inte vara helt omöjligt, tänkte jag (även om ett tidigare försök inte precis uppmuntrat den tanken). Vid det tidigare försöket lärde jag mig att man behöver: Några ögon som ser genom metall och från flera olika håll samtidigt. Ett flertal mycket små händer för att hålla alla delar på plats. Några större händer för att samtidigt få hjulet på plats igen och med kedjan där den ska vara. Denna gång insåg jag att man också behöver en granne som har stora metallbrickor som kan ersätta den bricka som på något vis självförintats eller sprungit och gömt sig, just för att framkalla dessa tidigare nämnda frustrationer och psykiska sammanbrott – för utan denna bricka så är det omöjligt att få ihop det. Men jag avslöjade det lömska tricket, och jag har en granne (Börje) med brickor i sina gömmor. Alla behövliga ögon och händer fick dock kompenseras med tre timmars envishet. Och jag fick ihop det!Woohoo!
Jag hann cykla till affärn också, och det var när jag klev av cykeln jag upptäckte att tre timmar i obekväma ställningar inte är bra för ryggen – tur dom har vagnar man kan hänga påShopping 2, så jag kunde låtsas som om jag kunde gå, utan att ragla omkring som om jag druckit för mycket av något … (som jag aldrig ens dricker lite av). För att fira den lyckade cykeloperationen köpte jag Ballerina Kladdkaka (ett kex med egen facebooksida!!). Och de var ju goda, onödigt goda rent av (precis som den andra chokladchokladiga varianten), svårt att nöja sig med bara en ...

Read Comments

2 kommentarer:

Eva sa...

Efter den cykelreparationen tycker jag att du kan unna dig ballerinakakor varje dag

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag gav som nyårslöfte att äta choklad varje dag, fast jag preciserade inte i vilken form (eller mängd) ...