31 maj 2010

Blått och silver







Tre armband i blått och silver. Ibland får jag idéer som inte riktigt funkar i verkligheten och det översta armbandet här är ett resultat av en sådan idé. Från en halvknepig idé till en förenkling (som kändes för mager) så blev det helknepigt. Och i en sista fas la jag till berlockerna. De blå "hyskorna" är gjorda av Colour Craft 0,8mm och med en silverpärla. Hyskorna sattes ihop med transparent elastisk tråd (hade tänkt göra ett armband utan lås) och med fler silverpärlor. Tyvärr glömde jag fota hur det såg ut i det läget - men det var egentligen inte så illa. Men jag ville ha det maffigare så då blev det silverkedjor inflätat i hyskorna - och då var det ju inte så elastiskt längre, så det blev ju nödvändigt att ha ett lås.
Nästa armband var ju lite enklare. Några blå slingor med vita pärlor i ändarna, hoplänkade med åttor. Den här tjockleken av Colour Craft är ganska styv, men det är klart att man får undvika att dra i de här slingorna så de inte viker ut sig.
Det tredje armbandet var ju enklast att göra och mer elegant. Små blå biconer, tvåradiga mellandelar och superläckra facetterade ovaler som skimrar i blålila. Allt uppträtt på smyckewire och med 3-til-1-avslut.
De ovala facettpärlorna angavs som swarovskipärlor när jag köpte dem och de är verkligen välgjorda och glittriga (bilderna gör dem inte rättvisa), men antagligen är de inte äkta.

2 kommentarer:

Eva sa...

Om jag blir less på att virka så ska jag börja göra smycken, bestämde mig just nu för det ser så läckert ut

Miris Skaparlusta sa...

Du behöver ju inte vänta på att bli less på att virka - man kan ju (i mån av tid och ork) ha flera parallella hobbies - omväxling förnöjer!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...